ALGEMENE VOORWAARDEN ZONDERLAND & VAN ZEIJL B.V.

1. DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1 Opdrachtnemer: Zonderland & Van Zeijl B.V. Zonderland & Van Zeijl B.V. is een besloten vennootschap, statutair gevestigd te Maastricht en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 95899006.

1.2 Medewerkers: werknemers van Opdrachtnemer.

1.3 Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer een opdracht verstrekt.

1.4 Dienst(en): de Dienst(en) die Opdrachtnemer krachtens daartoe strekkende overeenkomst verleent ten behoeve van Opdrachtgever. 1.5 Deliverables: alle producten die door Opdrachtnemer voor het eerst worden gecreëerd voor levering aan de Opdrachtgever in het kader van de in de Overeenkomst beschreven consultancydiensten, met uitzondering van software of bijbehorende documentatie waarvoor Opdrachtgever een licentie heeft verkregen van derden, evenals eventuele wijzigingen, verbeteringen of afgeleide werken daarvan.

1.6 Overeenkomst: De Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer met betrekking tot de levering van een Dienst door Opdrachtnemer.

1.7 Offerte: een door Opdrachtnemer gedaan aanbod voor het verlenen van een Dienst voor een bepaalde prijs.

1.8 Vertrouwelijke informatie: alle niet publiek toegankelijke gegevens die de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer verstrekt en die bij de overdracht door de Opdrachtgever schriftelijk als vertrouwelijk zijn aangemerkt.

1.9 Persoonsgegevens: Persoonsgegevens in de zin van artikel 4 lid 1 van de AVG. 


2. TOEPASSELIJKHEID

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever betreffende de verrichting van Diensten door Opdrachtnemer.

2.2 Opdrachtnemer is gerechtigd deze voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen van de algemene voorwaarden gelden ook ten aanzien van de bestaande Overeenkomsten. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever tijdig vooraf informeren over wijzigingen van de algemene voorwaarden en zal de gewijzigde voorwaarden bekendmaken op de website.

2.3 Van de algemene voorwaarden afwijkende en/of aanvullende bedingen kan door Opdrachtgever slechts een beroep worden gedaan, indien die door Opdrachtnemer schriftelijk zijn aanvaard. Deze bedingen gelden uitsluitend voor de betreffende Overeenkomst waarvoor die zijn overeengekomen en laten onverlet de toepasselijkheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden.

2.4 In geval van strijdigheid tussen de algemene voorwaarden en de Overeenkomst, prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst.


3. OFFERTES

3.1 Elke in de Offerte beschreven Deliverable van Opdrachtnemer in welke vorm dan ook gedaan, worden beschouwd als aanvaard wanneer deze niet binnen vijftien (15) kalenderdagen na oplevering schriftelijk door de Opdrachtgever worden geweigerd.

3.2 De planning voor de levering van de diensten door Opdrachtnemer is vastgelegd in de Offerte.


4. AANBIEDINGEN EN OVEREENKOMSTEN

4.1 Alle door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen zijn gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte informatie en gegevens.

4.2 Indien de door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen een prijsopgave bevatten, dan geldt die prijsopgave uitsluitend voor die diensten die zijn opgenomen in die aanbieding. Mocht Opdrachtgever aanvullende diensten wensen dan gelden deze als meerwerk en zullen deze aanvullend in rekening worden gebracht. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever hiervan in kennis stellen (indien gewenst voorzien van een prijsindicatie).

4.3 Overeenkomsten komen tot stand op het moment dat Opdrachtgever een aanbieding (mondeling, schriftelijk, elektronisch dan wel stilzwijgend) aanvaardt, dan wel op het moment dat Opdrachtnemer een aanvang neemt met de in de aanbieding genoemde Dienst(en).

4.4 De Overeenkomsten gelden voor bepaalde tijd, tenzij anders is overeengekomen of uit de inhoud, aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat deze voor onbepaalde tijd is aangegaan.

4.5 Opdrachtnemer zal de Dienst(en) verlenen aan de Opdrachtgever en haar/zijn werknemers zoals uitdrukkelijk beschreven in de Overeenkomst. De Dienst(en) kunnen adviezen, aanbevelingen en/of resultaten bevatten.

4.6 Opdrachtnemer zal bij het verrichten van zijn Dienst(en) de zorg van een goed opdrachtnemer c.q. professioneel zorgvuldig handelend consultant in acht nemen waarbij deze verplichting het karakter heeft van een te leveren inspanningsverplichting.

4.7 De door Opdrachtnemer in de aanbiedingen, offertes, opdrachtbevestigingen, Overeenkomst enzovoorts vermelde tijdsplanning geldt niet als een fatale tijdsplanning.

4.8 Opdrachtnemer is gerechtigd om bij de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen. Dit laat onverlet dat Opdrachtnemer te allen tijde verantwoordelijk blijft voor een correcte en deugdelijke uitvoering van de opdracht en ervoor instaat dat de werkzaamheden conform de gemaakte afspraken worden uitgevoerd.

4.9 De uitvoering van de Overeenkomst vindt uitsluitend plaats ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte Dienst(en) geen rechten, aanspraken of vertrouwen ontlenen.

4.10 Door Opdrachtnemer als onderdeel van de Dienst(en) gegeven adviezen, meningen, verwachtingen, voorspellingen en aanbevelingen kunnen niet worden opgevat als een garantie ter zake van (toekomstige) gebeurtenissen of omstandigheden.

4.11 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om, naar eigen goeddunken, de uitvoering van de Dienst(en) te weigeren. 


5. VERPLICHTINGEN EN VERANTWOORDELIJKHEID OPDRACHTGEVER

5.1 Opdrachtgever zal alle gegevens en bescheiden, die Opdrachtnemer nodig heeft voor het correct en tijdig uitvoeren van de verleende Opdracht, tijdig en in de door Opdrachtnemer gewenste vorm en wijze ter beschikking stellen. Deze gegevens omvatten onder meer de toegang tot de faciliteiten en het personeel van de Opdrachtgever, het verschaffen van gegevens en het voeren van een open dialoog over de doelstellingen van de Opdrachtgever.

5.2 Opdrachtgever garandeert de juistheid en volledigheid van de door of namens hem verstrekte informatie en gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

5.3 De uit de vertraging in de uitvoering van de Opdracht voortvloeiende extra kosten en schade, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verzochte informatie, faciliteiten en/of medewerkers, zijn voor de rekening van Opdrachtgever.

5.4 Opdrachtgever dient Opdrachtnemer onmiddellijk te informeren over (al dan niet) gewijzigde feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

5.5 Opdrachtgever is uitsluitend zelf verantwoordelijk voor de opdrachtomschrijving en voor de beslissingen die deze naar aanleiding en/of (mede) op basis van de werkzaamheden neemt of wilt nemen.

5.6 De Opdrachtgever kan nimmer aanspraak maken op de levering van meer diensten dan redelijkerwijs kunnen worden uitgevoerd door het overeengekomen aantal consultants van Opdrachtnemer, waaronder tevens te verstaan door Opdrachtnemer ingeschakelde derden.


6. BEPERKTE LICENTIE OP MATERIAAL

6.1 In het kader van de levering van diensten kan Opdrachtnemer de Opdrachtgever toegang verschaffen tot elektronische of papieren kopieën van bepaalde materialen die verband houden met de Diensten, waaronder, maar niet beperkt tot: rapporten, documentatie, hulpmiddelen, spreadsheets, presentaties, informatie, processen, methodes, elektronische hulpmiddelen en ander gerelateerd materiaal (hierna gezamenlijk: het “Materiaal”). Dit Materiaal is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van Opdrachtnemer of wordt door Opdrachtnemer onder licentie gebruikt.

6.2 Opdrachtnemer verleent de Opdrachtgever een beperkte, herroepbare, niet-exclusieve en nietoverdraagbare licentie om het Materiaal uitsluitend intern te gebruiken ter ondersteuning van de eigen bedrijfsvoering. Het is de Opdrachtgever niet toegestaan om het Materiaal, geheel of gedeeltelijk, te reproduceren, kopiëren, wijzigen, verspreiden of anderszins openbaar te maken, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.

6.3 De Opdrachtgever mag het Materiaal niet in sublicentie geven aan derden, waaronder maar niet beperkt tot leveranciers, consultants, agenten of zakenpartners. Daarnaast mag de Opdrachtgever het Materiaal niet gebruiken voor activiteiten die concurreren met die van Opdrachtnemer.

6.4 Opdrachtnemer behoudt te allen tijde alle intellectuele eigendomsrechten op het Materiaal en eventuele afgeleide werken daarvan. Indien het Materiaal aan de Opdrachtgever wordt geleverd, zal dit als auteursrechtelijk beschermd worden aangeduid.

6.5 De Opdrachtgever erkent en aanvaardt dat geen enkel recht op het Materiaal of enige daarin vervatte intellectuele eigendomsrechten aan haar wordt overgedragen, anders dan het beperkte gebruiksrecht zoals expliciet beschreven in dit artikel.

6.6 In geval van schending van dit artikel behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om passende juridische stappen te ondernemen en eventuele schadevergoeding te vorderen.


7. GEHEIMHOUDING

7.1 Tenzij (i) enige bepaling uit (inter)nationale wet- of (beroeps)regelgeving Opdrachtnemer tot bekendmaking verplicht; of (ii) Opdrachtnemer of personen verbonden aan of werkzaam bij Opdrachtnemer optreden in een tucht-, civiel-, bestuurs- en/of strafrechtelijke procedure waarbij deze informatie van belang kan zijn, zal Opdrachtnemer Vertrouwelijke Informatie niet openbaren of aan derden verstrekken, tenzij toegestaan op grond van de toepasselijke voorwaarden of met toestemming van Opdrachtgever.

7.2 Opdrachtgever stemt ermee in dat in het kader van een Opdracht die door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer wordt verstrekt, Opdrachtnemer Vertrouwelijke Informatie betreffende de Opdrachtgever en/of personen (voorheen) werkzaam bij, of voor, of verbonden aan Opdrachtgever, de cliënten of derden, verwerkt, waaronder begrepen het delen van deze gegevens met: (i) andere medewerkers van de Opdrachtnemer dan betrokken bij de uitvoering van de Opdracht; en (ii) Door Opdrachtnemer ingeschakelde onderaannemers.

7.3 Opdrachtnemer zal passende maatregelen nemen om de Vertrouwelijke Informatie te beschermen en de in te schakelen derden en medewerkers inlichten over het vertrouwelijke karakter van de informatie.

7.4 Onverlet dwingendrechtelijke bepalingen, geldt vorenstaande niet voor delen van de Vertrouwelijke Informatie van de Opdrachtever:

(i) waarvan de Opdrachtnemer al op andere gronden op de hoogte was vóór het verstrekken ervan door de Opdrachtgever;

(ii) die onbeperkt en te goeder trouw aan de Opdrachtnemer zijn verstrekt door derden die gerechtigd zijn deze informatie te delen; (iii) die zonder toedoen of verantwoordelijkheid van de Opdrachtnemer openbaar bekend zijn geworden door publicatie of op een andere wijze.

7.5 Opdrachtgever is tevens verplicht tot geheimhouding van door of namens Opdrachtnemer verstrekte adviezen, opinies of uitlatingen (een en ander in de ruimste zin des woords). De bepaling in de vorige volzin is niet van toepassing, indien Opdrachtnemer vooraf schriftelijk toestemming heeft gegeven tot openbaarmaking of openbaarmaking plaatsvindt omdat de wet of een bevoegde autoriteit daartoe verplicht.

7.6 Opdrachtnemer is bevoegd om in het kader van commerciële uitingen de naam, een beknopte opdrachtomschrijving en het beeldmerk/logo van Opdrachtgever te gebruiken en melding te maken van de relatie tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.


8. GEGEVENSBESCHERMING

8.1 Opdrachtgever verstrekt alleen Persoonsgegevens aan Opdrachtnemer die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Opdracht.

8.2 Door het verstrekken van Persoonsgegevens aan Opdrachtnemer bevestigt Opdrachtgever dat zowel het verstrekken van deze Persoonsgegevens aan Opdrachtnemer, als de Opdracht of verzoek aan Opdrachtnemer tot verwerking van deze Persoonsgegevens in overeenstemming is met de AVG en het interne privacy beleid van Opdrachtgever.

8.3 Opdrachtgever voldoet aan alle vereisten uit de AVG die op Opdrachtgever rusten, inclusief de verplichting om betrokkenen te informeren over de verstrekking van hun Persoonsgegevens aan Opdrachtnemer en de verwerking daarvan door Opdrachtnemer in overeenstemming met de Opdracht.


9. INTELLECTUELE EIGENDOM

9.1 Opdrachtnemer behoudt alle rechten op de Deliverables, ideeën, concepten, knowhow, methodes, technieken, processen, expertise en aanpassingen die in het kader van de dienstverlening worden toegepast of ontwikkeld, evenals de daarop rustende intellectuele eigendomsrechten. Opdrachtnemer is vrij om deze in de bedrijfsvoering te gebruiken en, naar eigen inzicht, vrij te geven.

9.2 Onder de intellectuele eigendomsrechten worden onder meer, maar niet uitsluitend, verstaan auteursrechten (inclusief auteursrechten op algoritmes en/of software), databankrechten, modelrechten, merkenrechten, octrooirechten, handelsnaamrechten, domeinnaamrechten, rechten op knowhow en/of enige andere vorm van bescherming die het recht verleent aan uitvindingen, modellen, ontwerpen, bedrijfsgeheimen, vertrouwelijke informatie of technische informatie in enige vorm.

9.3 Een Overeenkomst houdt geen overdracht van rechten in, tenzij in een Overeenkomst uitdrukkelijk anders is bepaald, en Opdrachtnemer behoudt dan ook alle bevoegdheden die voortvloeien uit de intellectuele eigendomsrechten.

9.4 Voor zover van toepassing, verleent Opdrachtnemer aan Opdrachtgever toestemming om de aan Opdrachtnemer toebehorende Deliverables binnen de eigen organisatie te gebruiken in overeenstemming met de aan dit gebruik in de Overeenkomst gestelde voorwaarden en uitsluitend voor zover noodzakelijk voor het met de Dienst beoogde doel.

9.5 Intellectuele eigendomsrechten op door Opdrachtgever aangeleverd materiaal blijven eigendom van Opdrachtgever. Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer het recht om dit materiaal te gebruiken, reproduceren, verspreiden en wijzigen voor de creatie van Deliverables.

9.6 Alle intellectuele eigendom, waaronder uitvindingen, knowhow, auteursrechten, data, informatie en handelsmerken die vóór de Aanvangsdatum eigendom was van een van de partijen of onafhankelijk door een partij tijdens de Overeenkomst is ontwikkeld, blijft eigendom van die partij.

9.7 Indien Opdrachtnemer eigen intellectuele of andere eigendomsrechten gebruikt bij de uitvoering van de diensten, behoudt zij alle rechten, titels en belangen met betrekking tot dit eigendom. Opdrachtgever verwerft, behoudens de in dit artikel toegekende gebruiksrechten, geen enkel recht, titel of belang in dit eigendom.


10. OVERHEIDSOPDRACHTEN

Indien van toepassing beroept Opdrachtnemer zich op Artikel 6 van EU-richtlijn 2004/18/EG om de vrijgave van vertrouwelijke informatie aan derden te beperken. In het kader van de consultingdiensten kan Opdrachtnemer vertrouwelijke scans of analyses uitvoeren. Dergelijke vertrouwelijke informatie zal binnen de rapportage expliciet als "vertrouwelijk" worden aangeduid. Opdrachtgever heeft het recht de inhoud van deze rapportage aan relevante derden vrij te geven, om te voldoen aan de doelstelling van paragraaf 8 van Richtlijn 2004/18/EG en een volledig competitief inschrijvingsproces te garanderen voor de implementatie van alle krachtens dit rapport, door de Opdrachtgever gelanceerde aankoophandelingen. Opdrachtgever garandeert dat de uitvoering van de consultingdiensten, zoals bepaald in de Overeenkomst of de Prestatieverklaring, Opdrachtnemer niet zal uitsluiten of zal leiden tot uitsluiting van deelname aan overheidsopdrachten die de Opdrachtgever rechtstreeks zou kunnen organiseren met betrekking tot de in de Prestatieverklaring beschreven onderwerp(en).


11. WIJZIGING VAN DE OVEREENKOMST

11.1 Wijzigingen, aanvullingen of uitbreidingen van de Overeenkomst zijn uitsluitend geldig en bindend indien zij schriftelijk zijn vastgelegd en door beide partijen zijn ondertekend. De Overeenkomst kan in meerdere exemplaren worden ondertekend, waarbij elk exemplaar als een origineel wordt beschouwd en gezamenlijk één en dezelfde Overeenkomst vormt.

11.2 Indien tussentijdse wijziging van de Dienst ontstaat door toedoen van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen in de Overeenkomst. Indien uitbreiding, wijziging en/of aanpassing leidt tot (meer-)kosten is Opdrachtnemer gerechtigd deze kosten aan Opdrachtgever door te berekenen.

11.3 Opdrachtnemer kan wijzigingen aanbrengen, indien hij meent dat dit voor het leveren van de Dienst noodzakelijk is. De wijziging mag de kwaliteit van de uitvoering niet verminderen, noch de continuïteit van de Dienst ongunstig beïnvloeden. Een wijziging van medewerkers kan ook op verzoek van de Opdrachtgever in overleg met Opdrachtnemer plaatsvinden.


12. TUSSENTIJDS BEËINDIGEN VAN DE OVEREENKOMST

12.1 Partijen kunnen de Overeenkomst schriftelijk opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn van ten minste één (1) week. Opzegging dient te geschieden per aangetekende post of elektronisch, mits voorzien van een persoonlijke, niet-geautomatiseerde ontvangstbevestiging.

12.2 Partijen kunnen de Overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk beëindigen in het geval de wederpartij – al dan niet voorlopig – surseance van betaling wordt verleend, het onderwerp is van een ingediend verzoek tot toepassing van de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA), indien ten aanzien van de wederpartij faillissement wordt uitgesproken of indien zijn onderneming wordt geliquideerd of beëindigd.

12.3 Indien een partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen en daardoor contractbreuk pleegt, dient de wederpartij de nalatige partij hiervan binnen een redelijke termijn schriftelijk in kennis te stellen. Indien de nalatige partij binnen dertig (30) dagen na deze schriftelijke kennisgeving het verzuim niet heeft hersteld, heeft de wederpartij het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving.

12.4 Het nalaten van een partij om de Overeenkomst te beëindigen na een ernstige contractbreuk van de wederpartij, houdt geen afstand in van het recht om de Overeenkomst op een later moment alsnog te beëindigen bij hernieuwde contractbreuk, noch doet dit afbreuk aan eventuele aanspraken op schadevergoeding.

12.5 Indien de Overeenkomst tussentijds door Opdrachtgever wordt opgezegd zonder een door Opdrachtgever gegeven dringende grond, heeft Opdrachtnemer recht op een redelijke vergoeding wegens gederfde winst als gevolg van de voortijdige beëindiging, met een minimum van twintig (20) procent van de overeengekomen opdrachtsom bij volledige en correcte uitvoering. Dit geldt niet indien de voortijdige beëindiging het gevolg is van feiten en omstandigheden die aan Opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.

12.6 Indien Opdrachtnemer de overeenkomst tussentijds opzegt, waardoor de overeenkomst voortijdig eindigt, heeft de Opdrachtgever recht op medewerking bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan de Opdrachtgever zijn toe te rekenen.


13. TARIEVEN EN KOSTEN

13.1 De op de Dienst betrekking hebbende tarieven en eventuele bijkomende kosten staan vermeld in de Overeenkomst en/of Offerte. In de Overeenkomst en/of Offerte wordt aangegeven of, in welke mate en op welke momenten voorschotten zijn verschuldigd. Opdrachtnemer zal de voorschotten in rekening brengen zoals overeengekomen.

13.2 Met betrekking tot de tarieven en de daarop gebaseerde kostenramingen staat in de Offerte aangegeven of daarin zijn begrepen de secretariaatskosten, reisuren, reis- en verblijfkosten en andere dienstenbonden kosten. Voor zover deze kosten niet zijn inbegrepen, zal Opdrachtgever hiervan op de hoogte worden gebracht. Deze kosten zullen afzonderlijk worden berekend.

13.3 Tarieven kunnen jaarlijks worden gewijzigd. Opdrachtgever zal vooraf van deze wijziging op de hoogte worden gebracht.

13.4 Opdrachtnemer zal Opdrachtgever in principe binnen veertien (14) dagen na uitvoering van de door Opdrachtnemer uitgevoerde consulting Dienst(en) een schriftelijke, gedetailleerde factuur verstrekken. De factuur voldoet aan de eisen van de lokale fiscale wetgeving en bevat alle vereiste informatie. Bij de facturering wordt rekening gehouden met eventueel in rekening gebrachte voorschotbedragen, zoals vastgelegd in de Overeenkomst en/of Offerte.


14. BETALINGSVOORWAARDEN

14.1 Betaling dient te geschieden op door Opdrachtnemer te bepalen wijze binnen dertig (30) dagen na factuurdatum. Opdrachtgever is verplicht de diensten volledig te vergoeden conform de in de Overeenkomst of in de factuur overeengekomen bedragen.

14.2 In een Overeenkomst kunnen - afhankelijk van de te verrichten Dienst - specifieke betalingsvoorwaarden worden opgenomen, die op die dienst zijn toegesneden.

14.3 Na het verstrijken van de in artikel 14 lid 1 bepaalde termijn is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en uit dien hoofde vertragingsschade overeenkomstig art. 6:119a BW verschuldigd.

14.4 In geval van verzuim is Opdrachtnemer voorts gerechtigd zonder nadere aankondiging en/of ingebrekestelling alle nog te verrichten diensten op te schorten en maatregelen ter incasso te nemen. Opdrachtgever is aansprakelijk voor de (buiten)gerechtelijke incassokosten.

14.5 Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is het Opdrachtgever niet toegestaan enige betalingsverplichting jegens Opdrachtnemer, uit welke hoofde dan ook, te verrekenen met een vordering van Opdrachtgever op Opdrachtnemer. Evenmin is Opdrachtgever gerechtigd haar betalingsverplichting op te schorten.


15. AANSPRAKELIJKHEID

15.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige informatie.

15.2 De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de implementatie van adviezen, aanbevelingen en/of resultaten. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt volledig bij de Opdrachtgever, die zelfstandig beslist over de toepassing en uitvoering ervan.

15.3 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt, uit welke hoofde dan ook, door derden, met inachtneming van het volgende.

15.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van een tekortkoming (ongeacht of deze toerekenbaar is) en/of een onrechtmatige daad jegens Opdrachtgever, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van de bestuurder(s) van Opdrachtnemer of tot de bedrijfsleiding behorende ondergeschikten (niet zijnde overige ondergeschikten van Opdrachtnemer), dan wel door opdrachtnemer ingeschakelde derden (onderaannemers).

15.5 In geen geval is Opdrachtnemer aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- en/of indirecte- strafschade en/of winstderving.

15.6 Onverminderd het in de voorgaande leden bepaalde is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer per schadegeval in alle gevallen beperkt tot:

(i) De in rekening gebrachte vergoeding exclusief BTW voor de betreffende Overeenkomst,

(ii) Het bedrag dat door de (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer in het desbetreffende geval wordt uitbetaald.

15.7 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle schadevorderingen van derden (waaronder ook werknemers van Opdrachtgever en door Opdrachtnemer ingeschakelde derden) in verband met de Overeenkomst en de uitvoering daarvan.


16. CONTRACTSOVERNEMING

Het is Opdrachtgever niet toegestaan (enige verplichting uit) de Opdracht over te dragen aan derden, tenzij Opdrachtnemer hier uitdrukkelijk schriftelijk mee akkoord gaat. Opdrachtnemer is gerechtigd aan deze toestemming, welke niet op onredelijke gronden zal worden onthouden, voorwaarden te verbinden. Opdrachtgever verbindt zich in ieder geval om in dat geval alle relevante (betalings)verplichtingen uit de Opdracht en deze algemene voorwaarden aan derden op te leggen. Opdrachtgever blijft te allen tijde naast deze derde hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen uit de Opdracht en de algemene voorwaarden.


17. WERVINGSVERBOD

Geen der Partijen mag tijdens de uitvoering van de Opdracht en binnen één jaar na beëindiging van de Opdracht medewerkers die vanuit de wederpartij betrokken zijn of betrokken zijn geweest bij de uitvoering van de Opdracht in dienst nemen of met deze medewerkers over indiensttreding onderhandelen anders dan in overleg met de wederpartij. De Partij die ondanks dit wervingsverbod toch (een) medewerker(s) van de andere Partij in dienst neemt is gehouden aan die andere Partij tenminste de wervingskosten te voldoen die de andere Partij zal moeten maken om (een) vervangende medewerker(s) aan te trekken.


18. OVERMACHT

18.1 In geval van overmacht (i) zijn partijen gerechtigd hun verplichtingen op te schorten dan wel de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk schriftelijk op te zeggen, zonder dat partijen gehouden zijn tot schadevergoeding jegens elkaar en (ii) is Opdrachtnemer gerechtigd betaling te vorderen voor reeds verrichte diensten voordat de overmachtssituatie intrad.

18.2 Onder overmacht wordt verstaan: overmacht ex artikel 6:75 BW.


19. KLACHTEN EN VERVALTERMIJN

19.1 Klachten met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen op straffe van verval van alle aanspraken schriftelijk binnen vijftien (15) dagen na verzenddatum van de stukken of informatie waarover Opdrachtgever klaagt, dan wel binnen vijftien (15) dagen na de ontdekking van het gebrek, de fout of de tekortkoming, indien Opdrachtgever aantoont dat hij/zij het gebrek, de fout of de tekortkoming redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt.

19.2 Klachten als in het eerste lid bedoeld, schorten de Opdrachtgevers betalingsverplichting niet op. Opdrachtgever is in geen geval gerechtigd op grond van een klacht met betrekking tot een bepaalde dienst betaling uit te stellen of betaling te weigeren van andere dan Opdrachtnemer geleverde diensten waarop de klacht geen betrekking heeft.

19.3 In geval van een terechte en tijdig ingediende klacht, is de Opdrachtgever verplicht de Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen de klacht binnen een redelijke termijn op te lossen, waarbij de wijze van oplossing naar keuze en oordeel van de Opdrachtnemer wordt bepaald.


20. GESCHILLEN EN TOEPASSELIJK RECHT

20.1 Op deze algemene voorwaarden en alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

20.2 Alle geschillen voortvloeiende uit of ten gevolge van rechtshandelingen waarop de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beslecht door de rechtbank Limburg, locatie Maastricht, behoudens een nadere uitdrukkelijk door partijen gemaakte andere forumkeuze.


21. SLOTBEPALINGEN

21.1 Opdrachtnemer treedt op als een onafhankelijke opdrachtnemer van de Opdrachtgever. Niets in de Overeenkomst creëert, of kan worden geïnterpreteerd als, een arbeidsrelatie, agentschap, vertegenwoordiging, joint venture, franchise of partnerschap tussen de partijen.

21.2 Werknemers, vertegenwoordigers of onderaannemers van Opdrachtnemer worden niet beschouwd als werknemers, agenten of vertegenwoordigers van de Opdrachtgever en hebben geen bevoegdheid om namens de Opdrachtgever verplichtingen aan te gaan of deze juridisch te binden.

21.3 Geen van de partijen heeft de bevoegdheid om namens de andere partij enige verplichtingen aan te gaan, overeenkomsten te sluiten of deze juridisch te binden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.

21.4 Indien een bepaling van de Overeenkomst nietig of vernietigbaar blijkt te zijn, blijft de geldigheid van de overige bepalingen onverminderd van kracht. In plaats van de nietige of vernietigbare bepaling zal een vervangende bepaling gelden die zoveel mogelijk in overeenstemming is met de strekking en het doel van de oorspronkelijke bepaling, zoals bedoeld door partijen bij het aangaan van de Overeenkomst.

21.5 Alle kennisgevingen, verzoeken, aanvragen, oordelen, rapporten of andere communicatie die in het kader van deze Overeenkomst noodzakelijk of toegestaan zijn, dienen te worden verzonden naar de adressen die op de eerste pagina van de Overeenkomst zijn vermeld. Dergelijke communicatie wordt als rechtsgeldig verzonden beschouwd indien deze per aangetekende post is verzonden of elektronisch, mits voorzien van een persoonlijke niet-geautomatiseerde ontvangstbevestiging. Elke partij heeft het recht haar adres te wijzigen door de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen. Een wijziging van het adres wordt pas van kracht nadat de andere partij hiervan kennis heeft genomen. Wanneer een partij de ontvangst van een niet-aangetekende brief of digitaal bericht bevestigt, wordt deze bevestiging eveneens als een geldige kennisgeving beschouwd